Group of People in a Fitness Class

sportaanbod gericht op persoonlijke motivaties en belemmeringen

|

In Nederland bestaat er een kloof in beweeggedrag tussen mensen met een lage en hoge sociaaleconomische positie (SEP). Dit verschil vraagt om een gerichter sportaanbod dat aansluit bij de behoeften van alle inwoners. Onderzoek van het Onderzoekshuis, in opdracht van Sportbedrijf Rotterdam, toont aan dat veel werkenden met een lage SEP in Rotterdam sport en bewegen lastig vinden door een gebrek aan regelmaat. Maar er is ook een groep werkenden met een lage SEP die positief tegenover sport en bewegen staat: sport biedt niet alleen kansen voor sociale interactie en gezondheid, maar is ook een belangrijke uitlaatklep. Hoe ga je hiermee om als lokale sportaanbieder?

Meest voorkomende belemmeringen

  • Multiproblematiek waardoor ze de prioriteit geven aan andere problemen
  • Onregelmatige werktijden waardoor sport en bewegen lastig in te plannen is
  • De fysieke gesteldheid tijdens bewegen, zoals last van pijn
  • Een gebrek aan motivatie
  • Minder tijd door het hebben van een gezin
  • Het ontbreken van kennis over de positieve effecten van sport en bewegen

Meest voorkomende motivators

  • Een uitlaatklep om het hoofd leeg te maken of voor sociaal contact
  • Meer zelfvertrouwen en betere fysieke en mentale veiligheid
  • Een goede gezondheid en het uiterlijk

Divers sportaanbod nodig

Voor werkende mannen en vrouwen met een lage SEP ligt hun voorkeur voornamelijk bij fitness en boksen. Daarnaast benoemen mannen specifiek nog voetbal en vrouwen zumba en zwemmen. Sportscholen zijn voor een groot gedeelte van de doelgroep belangrijke locaties om te sporten. Daarbij is het van belang dat de sportschool vlakbij huis, betaalbaar, ruim opgezet en schoon is, en dat er een breed aanbod van verschillende soorten groepslessen wordt aangeboden. Voelen ze zich welkom door het personeel, dan stimuleert dit om vaker te komen.

Het is dus belangrijk dat er een divers sportaanbod is voor het bevorderen van een actieve levensstijl onder werkenden met een lage SEP. Door in te spelen op hun voorkeuren kunnen sportaanbieders een aantrekkelijk en toegankelijk aanbod creëren.

Tips:

  • Communiceer zoveel mogelijk via het interne netwerk en benadruk wat sport kan brengen: ‘ Maak je hoofd leeg’ of ‘ Blijf fit voor jouw kind’
  • Bied beweegactiviteiten voor ouder en kind aan
  • Bied een leuk, uitnodigend en vrijblijvend sportaanbod aan
  • Beschrijf hoe je met weerstanden om kunt gaan
  • Maak je aanbod herkenbaar met afbeeldingen, video’s of voorbeelden
  • Gebruik persoonlijke communicatie met een duidelijke boodschap

Meer weten? Lees het hele artikel.